A R T Y Ś C I     


Arturo Tamayo

Arturo Tamayo, urodzony w Madrycie, studiował w Real Conservatorio de Musica (fortepian, perkusja, teoria muzyki i kompozycja, którą ukończył z nagrodą), odbył też studia prawnicze. Dyrygentury uczył się kolejno u Pierre Bouleza w Bazylei, Francisa Travisa we Fryburgu Bryzgowijskim oraz u Witolda Rowickiego w Wiedniu.

Po studiach w Madrycie osiadł w Niemczech, gdzie kontynuował naukę w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej we Fryburgu (oprócz dyrygentury także kompozycja u Wolfganga Fortnera i Klausa Hubera). Z uczelnią tą związał się jako pedagog; początkowo był asystentem Klausa Hubera w Instytucie Nowej Muzyki, od 1979 jest profesorem interpretacji muzyki XX wieku.

Występował na podium dyrygenckim tak świetnych zespołów i orkiestr, jak m.in. Ensemble InterContemporain, Ensemble Modern, London Sinfonietta, Orkiestra Symfoniczna bbc, Orkiestra Filharmonii Londyńskiej (lpo), Orkiestra Symfoniczna Radia Wiedeńskiego, Orkiestra Symfoniczna Radia Bawarskiego, Orchestre Nationale de France, Rundfunksinfonieorchester Berlin, Deutsches Symphonie Orchester Berlin, wdr-Symphonie Orchester, Orkiestra Symfoniczna Radia Francuskiego, Het Residentie-Orkest w Hadze, Orkiestra Szwajcarii Romańskiej i wielu innych.

Brał udział w licznych międzynarodowych festiwalach muzyki współczesnej, jak Donaueschinger Musiktage, Berliner Festwochen, Biennale w Wenecji, Salzburger Festspiele, "Styryjska Jesień", "Wien Modern", Triennale w Kolonii, "Maggio Musicale Fiorentino", Holland Festival i in. Często prowadził prawykonania muzyki współczesnej, w tym utworów Xenakisa, Cage'a, Donatoniego, Bussottiego, Hubera, Rihma, Ferneyhougha, Kagela, Boucourechlieva, Castiglioniego.

Zyskał znaczną renomę także jako dyrygent operowy, i to zarówno w repertuarze współczesnym, jak i klasycznym. I tak, prowadził wielokrotnie spektakle oper kompozytorów romantycznych od Belliniego i Webera do Czajkowskiego i Pucciniego, dzieła impresjonistów (Godzina hiszpańska Ravela) i klasyków XX wieku (Mojżesz i Aaron Schoenberga, Lulu Berga i w. in.). Sprawował kierownictwo muzyczne prapremiery La Celestina Mauricio Ohany w Grand Opéra w Paryżu. W sezonie 1998/1999 podczas festiwalu w Trewirze prowadził Antygonę Honeggera i Króla Edypa Strawińskiego. W sezonie bieżącym pokieruje prawykonaniem opery Bussottiego Tieste w Teatro de l'Opera di Roma. Dalsze plany obejmują m. in. przygotowanie prapremiery opery Klausa Hubera.