A R T Y Ś C I     


Mesias Maiguashca

Mesias Maiguashca ur. w 1938 w Quito (Ekwador), 1958-63 studiował fortepian i kompozycję w Eastman School of Music w Rochester, 1963-65 - muzykę elektroakustyczną w Istituto di Tella w Buenos Aires.

W 1965 przeniósł się do RFN, gdzie do 1968 studiował u Karlheinza Stockhausena. W latach 1968-72 pracował w Studiu Muzyki Elektronicznej wdr w Kolonii, był też członkiem Stockhausen-Ensemble w Osace. W 1972 współtworzył Gruppe Öhldorf.

Tworzył muzykę między innymi w Centre Européen pour la Recherche Musicale w Metzu, w Ircam (Paryż) i w ZKM (Karlsruhe). Od 1990 jest dyrektorem Studia Muzyki Elektronicznej w Musikhochschule we Fryburgu Bryzgowijskim.

The Wings of Perception II (1985-92)

Utwór jest czwartą częścią cyklu Reading Castaneda.
"Yesterday you let the wings of your perception unfold. You were stiff but you still perceived all the comings and goings of the nagual; in other words you saw..."

Carlos Castaneda

Od momentu pierwszego kontaktu z obiektem dźwiękowym - metalową ramą, z której zwisają na nylonowych żyłkach metalowe przedmioty - chciałem zapisać jego brzmienia, by później poddać je analizie. Pierwszy katalog zawierał kilkaset przykładów dźwiękowych, od wysokich do niskich tonów, od szmerów nieledwie, po tony proste. Dzięki analizie Fourierowskiej i sonogramom, które opracowałem w ircam w 1985, mogłem otrzymać pierwszy pełny obraz morfologiczny tego świata dźwięków. Moje analityczne zainteresowania były inspiracją dla dwóch kompozycji - różnych, ale posiadających wspólny punkt wyjścia: zmontowaną taśmę z nieprzeobrażonymi dźwiękami przedmiotów metalowych, która powstała w Musikhochschule we Fryburgu. Otrzymałem szeroką paletę częstotliwości, barw, dynamiki.

Ów montaż był podstawą dla dzieła na kwartet smyczkowy i taśmę (The Wings of Perception I) oraz utworu na taśmę wielokanałową (The Wings of Perception II). W tej drugiej kompozycji dźwięki metalowych przedmiotów są skonfrontowane z dźwiękami elektronicznymi. W przypadku zetknięcia ze światem brzmieniowym instrumentów smyczkowych, punkt spotkania jest oczywisty: wszystkie dźwięki wytwarzane są za pomocą smyczka. Różnice barwowe osiągane grą "sul tasto" i "sul ponticello" są w obu przypadkach podobnej jakości; zarówno na instrumentach smyczkowych, jak i na "obiekcie dźwiękowym" można osiągnąć żądane wibrato; glissanda tonów składowych są osiągalne dzięki analizie spektrum: w przypadku kwartetu - harmonicznego, w przypadku obiektu - nieharmonicznego.

Dźwięki właściwego obiektu dźwiękowego z obiektem wirtualnym zestawiałem za pomocą komputera zwanego przeze mnie "sound object generator". Kompozycja pozwoliła mi odkryć wspólne obszary i granice pomiędzy oboma światami dźwiękowymi.

Struktura obu utworów była determinowana wewnętrzną dynamiką obiektu dźwiękowego. Poddałem bowiem analizie Fourierowskiej dźwięki z oryginalnej taśmy - montażu. Badania zapewniły mi pełną informację o związanych z częstotliwością parametrach, takich jak spektrum, harmonia, melodia. Na różne sposoby użyłem tych danych w obu kompozycjach. Dźwięki elektroniczne powstały w zkm, przy użyciu generatora "sound object" na komputerze next. Program zapisany jest w clm (Common lisp Music).

Mesias Maiguashca

 

W koncercie Instytutu Muzyki i Akustyki pięć utworów reprezentuje pięć różnych sposobów połączenia muzyki i technologii, "oczu" i "uszu". Thrill Ludgera Brümmera to "czysta muzyka", czterokanałowa kompozycja opracowana za pomocą techniki modeli fizycznych "w czasie nie- realnym". Znaczy to, że komputer dużo dłużej pracuje nad dźwiękiem, niż dźwięk ten trwa w utworze; użyty tu software nie jest dostępny na rynku. Apres les Grands Tours Johannesa Goebela powstał natomiast z użyciem zwykłego samplera, który można kupić w sklepie muzycznym.

The Wings of Perception II Mesiasa Maiguashki to montaż dźwięków elektronicznych z nagranymi dświękami metalowych przedmiotów. Bożydar Spassow po ukończeniu muzyki Asylphonii znalazł w Tamásu Waliczkym kongenialnego partnera do wizualizacji historii, na której osnuta jest kompozycja. Elena Kats-Chernin i Kirsten Winter współpracowały ściśle od początku do końca przy smash, utworze na film, orkiestrę live i elektroniczne przetwarzanie dźwięku. Prezentowane dzieła, które powstały w ZKM, pokażą zapewne, iż technologia sama w sobie nie rozwiązuje problemów natury estetycznej. Komputery nie czynią sztuki "łatwiejszą" - ani dla artystów, ani dla odbiorców. Technologia, będąc zarazem częścią codzienności, oferuje artystom nowe narzędzia i instrumenty. "Jak", "co" i "dlaczego" - odpowiedzi na te pytania odbiorcy wciąż mogą poszukiwać w sztuce. Zapraszamy więc na koncert, performanse, instalacje.

Johannes Goebel