A R T Y Ś C I     


Aleksander Lasoń

Aleksander Lasoń ur. w 1951 na Śląsku, ukończył z wyróżnieniem studia kompozytorskie w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach pod kierunkiem Józefa Âwidra. W 1984 uczestniczył w Wakacyjnych Kursach Nowej Muzyki w Darmstadtcie. Obecnie wykłada w Akademii Muzycznej w Katowicach i w Filii Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie. W 2000 otrzymał tytuł profesora.

Początkowo Aleksander Lasoń działał także jako pianista-improwizator, następnie poświęcił się komponowaniu i dyrygowaniu. W 1996 z jego inicjatywy w Akademii Muzycznej w Katowicach powstała Orkiestra Muzyki Nowej, której celem jest popularyzacja nowej muzyki i klasyki XX w.

Jest laureatem IV Konkursu Improwizacji Fortepianowej w Gdańsku (1972), Konkursu Kompozytorskiego im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach (1976), Konkursu Kompozytorskiego przy festiwalu "Młodzi Muzycy Młodemu Miastu" w Stalowej Woli (1978), Konkursu Młodych zkp (1980). Na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów unesco w Paryżu w 1980 jego I Symfonia na instrumenty dęte, perkusję i dwa fortepiany uzyskała pierwszą lokatę w kategorii utworów młodych kompozytorów. W 1980 II Symfonia "Concertante" na fortepian i orkiestrę otrzymała Nagrodę Beethovenowską miasta Bonn. W 1985 otrzymał nagrodę "Śląskiej Polihymnii" za cykl Muzyk kameralnych i Trzy pieśni do słów K. Iłłakowiczówny, w 1986 - nagrodę I stopnia im. S. Wyspiańskiego za osiągnięcia kompozytorskie. Jego utwory znalazły się w grupie utworów rekomendowanych na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów w Paryżu w 1988 (II Kwartet smyczkowy) i w 1997 (Concerto festivo). W 1987-89 Aleksander Lasoń korzystał ze stypendium Witolda Lutosławskiego. Nagrany przez Orkiestrę Muzyki Nowej pod dyrekcją Aleksandra Lasonia utwór Jerzego Kornowicza Figury w oplocie otrzymał rekomendację na tegorocznej Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów w Amsterdamie. Kompozycje Aleksandra Lasonia publikowane są w Polskim Wydawnictwie Muzycznym, Edition Modern w Monachium i Tonos Verlag w Darmstadcie.

Ważniejsze kompozycje: Sonata na skrzypce i fortepian (1970), Siedem pieśni do słów Teresy Snopkowskiej na sopran i fortepian (1973), Impresje na fortepian i orkiestrę (1974), Muzyka u Szekspira na baryton i taśmę (1975), I Symfonia na instrumenty dęte, perkusję i dwa fortepiany (1975), I Sonata na skrzypce solo (1975), Muzyka kameralna nr 2 (1976), Koncert na fortepian i 3 taśmy (1976), Muzyka w czterech częściach na kontrabas i fortepian (1977), II Symfonia "Concertante" na fortepian i orkiestrę symfoniczną (1977-79), Muzyka kameralna nr 3 (1978), Muzyka kameralna nr 1 "Stalowowolska", wersja II (1974-78), Góry na orkiestrę symfoniczną (1979-80), Kwartet smyczkowy (1980), Kwintet dęty "Wiosenny" (1980), Muzyka kameralna nr 5 "Cztery pory roku" (1981-84), Trzy pieśni do słów K. Iłłakowiczówny na alt, obój, skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1983), II Sonata na skrzypce solo (1984), Concerto "Pablo Casals in memoriam" na wiolonczelę i orkiestrę (1985), Concertino w dwóch częściach na skrzypce i fortepian (1986), II Kwartet smyczkowy (1987), Katedra na orkiestrę symfoniczną (1987-89), Muzyka kameralna nr 3, wersja II (1990-91), III Kwartet smyczkowy (1992-93), Concerto festivo na skrzypce i orkiestrę (1993-95), Relief dla Andrzeja na kwartet smyczkowy (1995), "2 plus 2" dla Witolda na skrzypce, wiolonczelę i dwa fortepiany (1997), III Symfonia "1999" na chór i orkiestrę (1996-97), Credo na orkiestrę symfoniczną (1997), Musica Sacra - Sanctus na cztery głosy męskie, organy i orkiestrę smyczkową (1998), 20 dla 4 na kwartet smyczkowy (1998), Concerto "Harmonium" na akordeon i orkiestrę (1997-2000), Fanfary "50" na zespół instrumentów dętych i perkusję (1999/2000).

"Saxophonium"

Muzyka kameralna nr 6 "Saxophonium" na kwartet saksofonowy i perkusję powstała w roku 2000 na zamówienie festiwalu "Warszawska Jesień" dla Wiedeńskiego Kwartetu Saksofonowego.

Aleksander Lasoń