A R T Y Ś C I     


Jarosław Kapuściński

Jarosław Kapuściński ur. w 1964, ukończył studia pianistyczne oraz kompozytorskie (u Włodzimierza Kotońskiego) w Akademii Muzycznej w Warszawie.

Podczas pobytu w Banff Centre School of Fine Arts w Kanadzie (1988-1989) zajął się kompozycją audiowizualną. W latach 1989-1991 przebywał w Paryżu, gdzie współpracował z ośrodkami badawczymi - Institut National de l'Audiovisuel i Groupes de Recherches Musicales. W 1992, uzyskawszy stypendium Witolda Lutosławskiego, wyjechał do Stanów Zjednoczonych, gdzie studiował w University of California w San Diego u Millera Puckette, Joji Yuasa, Briana Ferneyhougha, Rogera Reynoldsa i Randa Steigera. W 1997 doktoryzował się na wydziale muzyki tej uczelni, a następnie, do 1999, był współpracownikiem ośrodka badań nad zastosowaniem komputerów w sztuce - Center for Research in Computing in the Arts. W latach 1999-2000 był artystą-rezydentem w Centrum Sztuki i Technologii Medialnych (zkm) w Karlsruhe. W 2000 otrzymał grant Rady Sztuki w Kanadzie (Canada Council for the Arts) na pobyt twórczy i naukowy w Uniwersytecie McGill w Montrealu.

Prace Kapuścińskiego były prezentowane w muzeach, na koncertach, w ramach festiwali wideo i filmów animowanych w Europie, Azji i obu Amerykach. W liczbie muzeów, w których organizowano pokazy prac Kapuścińskiego, należy wymienić: Muzeum Sztuki Współczesnej w Nowym Jorku, Muzeum Sztuki Współczesnej (Palais de Tokyo) w Paryżu, zkm w Karlsruhe, Muzeum Królowej Sofii w Madrycie, Dom Mondriana (Mondriaanhuis) w Amersfoort, Muzeum Sztuki Współczesnej w Montrealu oraz Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie. Realizacje audiowizualne emitowane były przez rozgłośnie telewizyjne w Polsce, we Francji, w Belgii i Niemczech.

Kapuściński jest laureatem szeregu nagród, w tym na Festiwalu Filmów o Sztuce unesco w Paryżu (1992), Festiwalu Sztuki Wideo w Locarno (1992, 1993) oraz na Festiwalu Wideo i Sztuki Elektronicznej w Montrealu (1993).

Ważniejsze utwory: Jatayu na fortepian i taśmę (1987), Sonata in the Woods na śpiewającego wiolonczelistę, do tekstu Roberta Sieradzkiego (1988), Msza na sopran, alt, zespół kameralny i syntezator (1989), Chagalliana I na amplifikowane skrzypce, syntezator i taśmę (1990), Esquisses affectives na orkiestrę symfoniczną (1991), Mondrian Variations, wideo (1992), Glass of Water na amplifikowany flet, taśmę, i projekcje wideo (1993), Catch the Tiger! na amplifikowany fortepian, taśmę i projekcję wideo (1993), Japatul na bęben, taśmę i projekcję wideo (1995), Mudras, wideo (1996), Two space na amplifikowany fortepian i taśmę do animowanego filmu Larry'ego Cuba'y (1999), 3/78 na amplifikowane skrzypce, fortepian i taśmę do animowanego filmu Larry'ego Cuba'y (1999), Preludes in magical time na amplifikowane skrzypce i taśmę do animowanego filmu Sary Petty (1999), Yours na Disklavier i interaktywny audiowizualny system komputerowy (2000).