A R T Y Ś C I     


Laura Bianchini

Laura Bianchini ur. w 1954 w Trevi del Lazio, studiowała kompozycję i muzykę elektroakustyczną w konserwatorium w L'Aquila.

Poszukując sposobów wykorzystania technologii elektronicznych w sztuce, skupia się na konstruowaniu elektronicznych systemów do komponowania muzyki (analogowych i cyfrowych). Brała udział w pracach nad jednym z najwcześniejszych włoskich komputerów służących do syntezy dźwięku w czasie realnym - Fly10 (1983). Z Michelangelem Lupone założyła crm - Centro Ricerche Musicali w Rzymie.

Jest autorką prac o muzyce współczesnej i o zastosowaniu komputerów w sztuce. Zrealizowała wiele kompozycji radiowych, m. in. Immobile e doppio, Il cerchio magico (baśń w 21 odcinkach wg tekstów Susanny Tamaro); w 1997, w reżyserowanym przez Lukę Ronconiego cyklu "Teatri alla radio", skomponowała muzykę do sztuk Il vento notturno, La rivolta, Il vincolo.

W CRM, którego jest dyrektorem, zajmuje się organizacją działalności artystycznej i naukowej; 1988-1992 była także prezesem "Musica verticale", instytucji organizującej koncerty muzyki komputerowej.

Risveglio della Terra (Przebudzenie Ziemi)

Idea kompozycji Risveglio della Terra (Przebudzenie Ziemi) dla trzech perkusistów, z użyciem live electronics i taśmy (1991) wywodzi się z pogłębionych badań nad procesami komunikacji w kulturach pierwotnych, które to procesy zamknąć można w czterech fazach: samoświadomość, respekt wobec niebezpieczeństwa, komunikacja plemienna, komunikacja szamańska.

Utwór składa się z czterech części. Elementem spajającym całość jest rytm: wyraźnie określony i ściśle porządkowany w części pierwszej, przy końcu kompozycji staje się nieregularny i nieokreślony. Materiał brzmieniowy pochodzi z trzech różnych źródeł, reprezentujących trzy rodzaje brzmień: dźwięki konkretne, mające związek z ciałem człowieka (oddech, głos, dźwięki perkusyjne wydobywane bezpośrednio ręką), dźwięki instrumentów perkusyjnych oraz dźwięki generowane i przetwarzane przez komputer.

Dźwięki instrumentów perkusyjnych i konkretne, przetwarzane w czasie realnym (podczas wykonania), nie tracą oryginalnej charakterystyki brzmienia, choć łączone są z dźwiękami elektronicznymi. Kompozycja powstała w CRM, przy użyciu systemów Fly10 i Fly30.